Thursday, January 14, 2010

KALIMAH ALLAH MILIK ISLAM

ALLAH untuk Islam. Tajuk depan Utusan Malaysia menarik minat saya. Tegas Sultan Selangor penggunaan Kalimah Allah hanya untuk agama ISlam sahaja. Maknanya agama lain di negara ini haram menggunakan perkataan Allah. Tujuannya satu untuk memelihara aqidah umat Islam selain keharmonian beragama.


Hal ini sudah semestinya disambut baik oleh seluruh umat Islam di negara kita. Beberapa orang tokoh agama Kristian bersetuju dengan mengugurkan kalimah Allah untuk mengelak konflik Islam Kristian berpanjangan. Maknanya perasaan sensiviti umat Islam di Malaysia perlu di jaga.


Namun kenyataan dari Persatuan Gereja Sarawak amat mengusarkan. Mereka masih berpegang teguh dengan keputusan mahkamah. Mereka seolah tidak mahu memahami sensitiviti umat Islam di Malaysia. Majlis gereja Sabah pula mengambil sikap berkecuali mungkin gereja Sabah mempunyai sejarah tersendiri.


Tahun 1986 merupakan detik yang tidak mungkin di lupakan bagi pemimpin politik Sabah. Pilihanraya DUN Negeri Sabah yang telah memberi kemenangan kepada parti politik PBS (parti Bersatu Sabah telah mencetuskan ketegangan antara umat Islam dan penganut Kristian Sabah.


Ketika itu saya belajar dalam Tingkatan 2. Kejadian Rusuhan telah berlaku di tiga kawasan., Kota Kinabalu, Sandakan & Tawau. 7 bahan letupan plastik telah di letupkan di kota Kinabalu dan satu bom turut di letupkan di Tawau. Sekolah saya adalah sasaran kerana sekolah sebahagiannya masih berada di bawah pentadbiran pihak gereja.


Masih teringat lagi bagaimana kami pelajar sekolah diarahkan berlari keluar ke jalan raya menyelamatkan diri bila mendengar letupan kuat. keadaan agak kelam kabut dan Peristiwa itu masih lagi dlm ingatan hinggakan mampu diceritakan satu persatu. Tapi bagi saya itu adalah mimpi yang ngeri bila diingat semula. Semua itu adalah angkara fahaman politik yang sempit yang membabitkan dua kelompok penganut iaitu Islam & Kristian.



Inilah lencana sekolah saya

Walaupun perkara itu telah berlaku kira2 24 tahun lalu tapi tidak mustahil akan berulang jika keadaan ini tidak di tangani segera.

No comments:

Post a Comment